سیمین دانشور

ادامه نوشته

خورد گاو نادان ز پهلوي خويش/ دكتر سعيد حميديان

ادامه نوشته

بررسي يك ضرب المثل؛ تأملی دیگر بر مصراع «خورد گاوِ نادان ز پهلوی خویش»

ادامه نوشته

سعدى در سلاسل جوانمردان


ادامه نوشته

نگاهي به ديوان رضي الدين نيشابوري، شاعر قرن ششم

نگاهي به ديوان رضي الدين نيشابوري، شاعر قرن ششم

 تصحيح و توضيحح: ابوالفضل وزير نژاد، انتشارات محقق، مشهد،چاپ اول ،بهار 82 .

ادامه نوشته

شرح عبارتي از خواجه عبدالله انصاري

«الهي، عبدالله عمر بكاست امّا عذر نخواست.»

ادبيات فارسي (2) (سال دوم دبيرستان)

  دكتر هادي اكبرزاده

ادامه نوشته

تكامل يك تصوير

دكتر محمد رضا شفيعي كدكني
ادامه نوشته

دفتر روشنايي

دفتر روشنايي

از ميراث عرفاني بايزيد بسطامي

 گرد آوردة محمّد بن علي سَهلگي

ترجمة محمّد رضا شفيعي كدكني، انتشارات سخن، چاپ اوّل، 1384.

ادامه نوشته

نگاهی به فرهنگ بازيافته هاي ادبي از متون پيشين

نگاهی به فرهنگ بازيافته هاي ادبي از متون پيشين

دكتر رضا اشرف زاده، مشهد، انتشارات سخن گستر و معاونت پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي- واحد مشهد،  چاپ اول، 1386.

دکتر هادی اکبرزاده

ادامه نوشته

بديع از ديدگاه زيبايي شناسي

نقد و بررسي كتاب

      بديع از ديدگاه زيبايي شناسي

  • دكتر تقي وحيديان كاميار، چاپ اوّل سمت، زمستان 1383.
ادامه نوشته

نگارستان چين

 معرفي و نقد كتاب

 منطق الطير عطار، مقدّمه، تصحيح و تعليقات، دكتر محمّد رضا شفيعي كدكني، انتشارات سخن، چاپ اوّل، 1383.

ادامه نوشته

۲۰ مهرماه روز بزرگداشت حافظ را گرامی می داریم.

شمع آفتاب
ادامه نوشته

حاشیه برحاشیه ی شارحان

چکیده:

در این مقاله، شرح و گزارش چند بیت از متون ادب فارسی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. نگارنده با ارائه­ی برخی از دلایل و شواهد، نکاتی در لغزش گزارش شارحان آن ابیات گوشزد نموده و کوشش نموده است با ارائه­­ی شواهد، مفهوم و معنی آن ابیات را روشن کند. تأمل در شرح و گزارش این ابیات، ضرورت توجه به رو ساخت متون ادبی را برای دریافت درون مایه و ژرف ساخت آن آثار بیان می­کند.

کلید واژه­ها: شرح و تعلیقات، گِرد گَرد، در ....  رسیدن، از تیغ سپر ساختن، بنات النعش، گوشت گاو و زعفران، ناکرده قرآن درست، گرانمایه جفت، طهارت بر بام، کشتی بر خشک راندن و حلقه­ی ایوان     

ادامه نوشته

مي جَست و مي جُست

 

مي جَست و مي جُست

دكتر هادي اكبرزاده، مجله کیهان فرهنگی، شماره 220.

ادامه نوشته