کتاب "آیین پژوهش (با رویکرد تحقیقات دانش آموزی مقطع متوسطه)" و کتاب "پالیز واژه" منتشر شد

کتاب "آیین پژوهش (با رویکرد تحقیقات دانش آموزی مقطع متوسطه)" نوشته ی محمدجواد شکوری و جعفر قلی زاده – از همکاران ناحیه ی یک آموزش و پرورش خراسان رضوی- با شمارگان 1000 نسخه ، در قطع رقعی ، 128 صفحه و توسط انتشارات سخن گستر روانه ی بازار نشر شده است.
هر چند تا کنون آثار ارزشمند فراوانی درباره ی پژوهش ، پژوهش نامه نویسی و روش های تحقیق در علوم مختلف به رشته ی تحریر درآمده است ، اما نمونه هایی که بتواند جواب گوی نیاز دانش آموزان در فعالیت های کلاسی ، فراخوان مقالات و مسابقات مطالعه و تحقیق باشد ، کمتر به چشم می خورد. همین مسئله ، مؤلفان این اثر را بر آن داشته تا نمایی از انواع کلی پژوهش ، روش ها و مراحل کنکاش و چگونگی نگارش و تدوین گزارش تحقیق را برای استفاده ی دانش آموزان ، مدوّن سازند.
در این کتاب ، سعی شده اصل اولویت و اهمیت مباحث ، در نظر گرفته شود و از طرح بحث های طولانی و تفصیلی و کاملا تخصصی خودداری شود و حتی المقدور ، تلاش گردیده تا مطالب ارائه شده ، ساده ، موجز و آسان نگاشته شود. ویژگی دیگر این مجموعه ، نحوه ی سازمان دهی فصل های آن است ؛ به نحوی که در واقع دانش آموز پژوهنده بتواند در شرایط واقعی ، آن ها را آموخته و پشت سر بگذراند. از دیگر سو ، با توجه به این مهم که ضرورت تمرین روش های صحیح پژوهش از نخستین مقطع تحصیلی متوسطه ، امری بدیهی و اجتناب نا پذیر است ، سعی گردیده تا مبانی و اصول این امر یادآوری شده و آموزش داده شود.

پالیز واژه
کتاب پالیز واژه نوشته ی محمدجواد نورانی و جعفر قلی زاده – از همکاران ناحیه ی یک آموزش و پرورش خراسان رضوی- با شمارگان 1000 نسخه ، در قطع رقعی ، 200 صفحه و توسط انتشارات نیکبخت روانه ی بازار نشر شده است.
کتاب پالیزِ واژه از چند بخش: معنی واژگان، املا، تاریخ ادبیات، واژههای همآوا و متشابه، اسامی شخصیتهای شاهنامه، آیهها و عبارات عربی تشکیل شده است.
در بخش معنی واژهها، ادبیات چهار ساله دبیرستان به غیر از ادبیات تخصصی رشتهی انسانی ملاک کار بوده است. در این خصوص علاوه بر واژههای ستارهدار متون، سایر واژههایی که احساس شده است دانستن معنی آنها در روند فهم و درک نوشتهها (نثر یا شعر) دانشآموزان را یاری میرسانند، با توجّه به متن کتاب معنی شدهاند.
پس از معنی واژههای هر درس که به صورت الفبایی تنظیم شدهاند، لغتهایی که از حیث املایی اهمیّت بیشتری دارند، گردآورده شده است.هدف از گردآوری واژههای همآوا و متشابه در بخشی جداگانه، آشنا کردن دانشآموزان با املای لغات با توّجه به معنی واژهها بوده است. یادگیری این مبحث در تشخیص غلطهای املایی آزمونهای سراسری اهمیّت پیدا میکند.
مبحث تاریخ ادبیات به معرفی کتابها و نویسندهی آنها که در متن کتاب یا در بخش اعلام به آن اشاره شده است، اختصاص یافته است. امید است که دانشآموزان با مطالعهی پالیزِ واژه علاوه بر احاطه بر متون ادبی، بتوانند به هشت سؤال کنکور سراسری، که در متن این کتاب به آن توجه شده است، به درستی پاسخ دهند.

